Το αρχαιότερο ελληνικό σύμβολο ο Μαίανδρος αποτελεί σύμβολο Νίκης και Ενότητας, σύμβολο του Άπειρου και της Αιώνιας Ζωής, αλλά και της αέναης πορείας μας μέσα στον κόσμο.
Εμπνευσμένος, κατά την άποψη κάποιων ακαδημαϊκών, από τις πολυάριθμες στροφές του ποταμού Μαιάνδρου, ο οποίος έχει συνολικό μήκος πάνω από 500 χιλιόμετρα, θα αποτελέσει ένα από τα ιστορικότερα σύμβολα του Ελληνικού Κόσμου και θα ονομαστεί και Ελληνικό Κλειδί, καθώς δηλώνει την ελληνική καταγωγή όλων των πραγμάτων που τον φέρουν πάνω τους!
Μπορεί σαν σύμβολο να χρησιμοποιήθηκε κυρίως στην διακόσμηση, ουσιαστικά όμως είναι σφραγίδα Ελληνική, καθώς τα περισσότερα αρχαία ελληνικά αντικείμενα φέρουν το σχέδιο του Μαιάνδρου. Σαν σχήμα δεν θα λείψει ούτε και από την Ακρόπολη. Μπορεί να είναι γέννημα των προϊστορικών χρόνων, ωστόσο θα αναγεννηθεί και θα πάρει την κύρια, αλλά όχι και μοναδική μορφή του κατά τους Γεωμετρικούς Χρόνους.
Σύμβολο όλων των Ελλήνων ο Μαίανδρος, καθώς θα χρησιμοποιηθεί σε αγγεία, ναούς, μνημεία, γλυπτά, αντικείμενα, πολεμικά όπλα και πανοπλίες, ενδύματα σε όλα τα μήκη και πλάτη του Ελληνικού Κόσμου. Το ίδιο σχήμα υπάρχει και στην περίφημη ασπίδα του Φιλίππου του Β’. Μέσω της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας εμφανίζεται και στον Βυζαντινό Πολιτισμό. Αποτελεί λοιπόν ο Μαίανδρος ένα από τα κορυφαία Ελληνικά σύμβολα, το οποίο χρησιμοποιήθηκε στις σπουδαιότερες περιόδους της ελληνικής ιστορίας!
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ο μαίανδρος αποτελεί ευρύτερα διαδεδομένο σύμβολο, τόσο από γεωγραφικής όσο και από χρονολογικής άποψης, που ανιχνεύεται όπου έχει εμφανιστεί ευρωπαϊκού τύπου Πολιτισμός.
Παρουσιάζεται στην πλειονότητα αρχαίων έργων τέχνης, σε αγγεία, οικοδομήματα, επιγραφές. Ο μαίανδρος (ή αλλιώς Ελληνικό κλειδί) ήταν και είναι το σύμβολο της αιώνιας ζωής και του αέναου περάσματός μας πάνω σε αυτό τον κόσμο. Η σημαντικότερη παρουσία του μαίανδρου είναι αυτή στο γενετικό υλικό (μαίανδρος-σπείρα).
Με το όρο μαίανδρος ή ελληνική κλείδα εννοείται στην αρχιτεκτονική και την αρχαιολογία η ταινιωτή διακόσμηση -σύνθεση ευθειών- που ενώνονται μεταξύ τους σε ορθές γωνίες ή τέμνονται διαγώνια. Το μαιανδρικό μοτίβο, σεδιάφορες παραλλαγές του, χρησιμοποιείτο συχνά κατά την αρχαιότητα για τη διακόσμηση της ζωφόρου των ναών. Παραλλαγή του είναι ο μαίανδρος που χρησιμοποιεί σπειροειδή επαναλαμβανόμενα μοτίβα (5) και η βιτρούβια έλιξ (γλωσσίδα), ένα επαναλαμβανόμενο καμπυλόγραμμο κυματοειδές μοτίβο.
Τα αρχαιότερα μνημεία, πάνω στα οποία κατ’ αρχάς συναντάται αυτό το γραμμικό κόσμημα, είναι πολλοί τάφοι στην Μικρά Ασία και μάλιστα ο λεγόμενος τάφος του Μίδα στη Φρυγία, του οποίου η λίθινη πρόσοψη είναι πλήρως διακοσμημένη από μαιάνδρους. Επίσης συναντάται πάνω σε αγγεία της γεωμετρικής εποχής, όπου φαίνεται ότι είναι εξέλιξη της συνεχόμενης σπείρας των μυκηναϊκών χρόνων. Χαρακτηριστικά δείγματα αυτού του θέματος κατά την εν λόγω εποχή παρέχουν τα λεγόμενα αγγεία του Διπύλου, που βρίσκονται εκτεθειμένα στο αρχαιολογικό μουσείο της Αθήνας.
Η χειρώνειος ή μαιάνδριος λαβή
Απ’ το πλήθος των αρχαιοελληνικών αγγειογραφικών αναπαραστάσεων σαφώς διαφαίνεται ότι η λαβή αυτή, η χειρώνιος λαβή ή χειρώνιο πλέγμα ή όπως αλλιώς κι αν αποκαλείτο η συγκεκριμένη αυτή λαβή στο παρελθόν, αποτελούσε το ιδιαίτερο ίσως και ιεροπρεπές έμβλημα των θεομάχων Ελλήνων ηρώων!
Την “μαιάνδριο λαβή” όπως δικαίως πλέον θα την αποκαλούμε, τη χρησιμοποιεί κατ’ επανάληψη ο κατ’ εξοχήν θεομάχος Ηρακλής, όπως φαίνεται ξεκάθαρα απ’ την αριστουργηματική απεικόνιση της πάλης του Ηρακλή με τον Τρίτωνα σε αγγειογραφία του 550 Π.χ. (Μουσείο Ταρκυνίας. που όμως μπορεί να θαυμάσει κανείς και στον 30 τόμο Ελλ. Μυθο του Ρ. Γκρείβς σελ. 217) όπου βλέπουμε τον Τρίτωνα να πασχίζει μάταια ν’ ανοίξει τα κλειδωμένα με την μαιάνδριο λαβή δάχτυλα του ανίκητου ήρωα, μπροστά από το στήθος του!
Την ολοφάνερη σχέση διακοσμητικού μαιάνδρου και μαιάνδριας λαβής μπορεί κανείς εύκολα να διαπιστώσει στο σύμπλεγμα Πηλέα και Θέτιδας όπου η αξία της εν λόγω λαβής στο κέντρο της παράστασης υπερτονίζεται στεφανωμένη ολόγυρα απ’ τον σχηματοποιημένο πλέον μαιάνδριο συμβολισμό. Επίσης δεν πρέπει να είναι τυχαίο ότι πλήθος αγγειογραφιών που υπαινίσσονται θεϊκή ήττα, στεφανώνονται συχνά από μαίανδρο!
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι δεν είναι καθόλου τυχαία η ευρύτατη διάδοση κατά την αρχαιότητα του παραπάνω μαιανδρικού συμβολισμού. Αποτελούσε ένα διαχρονικό δώρο των μυθολογικών χρόνων, στους κλασικούς και νεότερους χρόνους των μεσογειακών απογόνων του Έλληνα. Μια γραμμική παραγγελία των προγόνων μας, για μάχη ενάντια στο αδύνατο!
Μια υπέροχη σχηματική υπενθύμιση ότι στα δύο σου χέρια κρατάς το μυστικό της νίκης κι αν μόνο τα δικά σου δεν επαρκούν, τότε ένωσέ τα με άλλους σ’ ένα αρμονικό αδιάσπαστο σύνολο ελληνοπρεπούς, νικηφόρας, μαιανδρικής αλυσίδας.
ΤΑ 27 ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΙΚΗΣ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗΣ ΣΤΟΝ ΟΛΙΚΟ ΧΑΡΤΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΑΩ ΚΑΙ Η ΝΟΗΣΗ ΝΟΗΣΕΩΣ ΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΜΥΣΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΑΩ
Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΤΑ ΑΛΗΘΙΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ, ΤΗΝ ΔΟΜΗ ΤΟΥΣ, ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΟΥΣ, ΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΝΟΗΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΧΡΗΣΗ, ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΟΠΛΟ ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΩΤΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟ ΕΧΕΙ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ, ΝΟΗΣΗΣ, ΓΡΑΦΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΜΠΕΙ ΜΕΣΑ ΤΗΣ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΩΔΙΚΟΥΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟΣ. ΟΙ ΛΕΩΦΟΡΟΙ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΠΕΙΡΕΣ.
ΠΩΣ ΝΑ ΦΟΒΗΘΕΙΣ ΤΟ ΑΠΕΙΡΟ; ΠΟΥ ΕΙΣΑΙ ΑΝΑΠΟΣΠΑΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ‘Η ΑΠΕΙΡΟ ΣΟΥ, ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΑΠΟ ΕΣΕΝΑ ΑΠΕΙΡΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑ, ΝΑ ΤΟ ΑΝΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙ ΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΑΠΕΙΡΟ ΣΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΟΥ ΠΟΥ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΚΑΡΤΕΡΙΚΑ ΤΗΝ ΕΝΝΕΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΟΥ, ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΣΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΟΥ ΤΟΣΑ ΥΠΟΣΧΕΤΑΙ.
ΕΑΝ ΦΟΒΗΘΕΙΣ ΤΟ ΑΠΕΙΡΟ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΣΟΥ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΑΠΕΙΡΗ ΑΘΑΝΑΤΗ ΖΩΗ ΣΟΥ, ΣΤΗΝ ΑΠΕΙΡΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΟΥ, ΤΟΤΕ ΕΙΣΑΙ ΕΚΤΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ.
ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΣΟΥ ΜΙΛΟΥΝ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΘΥΜΑ ΝΑ ΣΕ ΥΠΗΡΕΤΗΣΟΥΝ, ΝΑ ΣΟΥ ΜΑΘΟΥΝ, ΝΑ ΣΟΥ ΘΥΜΙΣΟΥΝ, ΝΑ ΣΕ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΗΝ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΣΟΥ. ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙΣ ΟΛΗ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΝΑ ΣΕ ΒΟΗΘΗΣΟΥΝ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ ΚΑΙ ΧΩΡΟ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΣΟΥ.